فروشگاه اینترنتی تکین مال

فروشگاه اینترنتی تکین مال

فروشگاه اینترنتی تکین مال

فروشگاه اینترنتی تکین مال

مفهوم VPS

مفهوم VPS

مفهوم VPS

مفهوم VPS

واژه VPS مخفف “سرور مجازی خصوصی” می باشد. VPS به یک سرور ایجاد شده توسط نرم افزار مجازی سازی مانند VMware اطلاق می شود. VPS یا سرور مجازی خصوصی دقیقا به مانند یک سرور فیزیکی عمل می کند، اما با این تفاوت که اینجا یک نمونه مجازی شده ای می باشد که در داخل یک سرور ایجاد شده است. یک سرور فیزیکی معمولی تنها چندین سرور خصوصی مجازی را می تواند بر روی خود هاست کند. یک VPS مبتنی بر ابر ممکن است بر روی سرورهای مختلفی میزبانی شود.

رایج ترین نوع VPS ها VPS های مخصوص میزبانی وب می باشند. بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی وب ، سرویس میزبانی وب VPS را به عنوان راهکاری جایگزین برای میزبانی وب  اشتراکی و یا میزبانی وب اختصاصی ارائه می دهند. یک VPS معمولا در حول دو محور اصلی مقدار منابع و قیمت قرار دارد. به مانند یک هاست میزبانی مشترک، VPS نیز ممکن است منابع یک سرور فیزیکی را با دیگر اکانتهای میزبانی اشتراکی به اشتراک بگذارد. علاوه بر اینکه یک VPS به مانند یک سرور اختصاصی بصورت سفارشی قابل تنظیم است بصورت کاملا اختصاصی و ایزوله شده از حسابهای دیگر می باشد.

هر دو مدل VPS های معمولی و ابری بصورت یکپارچه با استفاده از نرم افزار hypervisor مدیریت می شود. سروری که hypervisor را اجرا می کند، ماشین Host نامیده می شود و سرورهای VPS داخل آن ماشین های Guest-machine نامیده می شوند. نرم افزار hypervisor می تواند ماشین های مجازی را روشن و خاموش کند و منابع سیستمی مانند پردازنده، حافظه و ذخیره سازی دیسک را برای هر کدام از VPS ها تخصیص دهد.

سرورهای مجازی خصوصی یا همان VPS ها یکی از انتخاب های اصلی برای ارائه سرویسهای میزبانی وب می باشند بدلیل اینکه این سرورهای مجازی بسیاری از مزایای سرورهای اختصاصی با هزینه بسیار پایینتر ارائه می دهند. یکی از مزایای اصلی VPS ها مزیت مقیاس پذیری آسان آنها می باشد. از آنجا که هر VPS یک سرور مجازی شده است، پیکربندی آن را می توان براحتی و بصورت نرم افزاری به جای ارتقاء سخت افزاری ارتقا داد. با این حال، سرورهای اختصاصی اغلب عملکرد بهتری را ارائه می دهند چون تمام منابع سرور فیزیکی به یک سرور اختصاص داده می شوند.

 

 

ردیابی خطاهای ایجاد شده در IIS

ردیابی خطاهای ایجاد شده در IIS

یک ابزار خوب برای ردیابی خطاهای ایجاد شده در IIS ، ابزار Failed Request Tracing است که روش عالی برای بررسی خطاها  می باشد که در این آموزش کار با IIS درباره آن توضیح خواهیم داد .

  • آیا خطای ۵۰۰ است ؟
  • آیا خطای مجوز دسترسی است و نمی دانید مکان آن کجاست ؟
  • آیا خطای ایجاد شده در لاگ وجود ندارد؟

هر کدام از اینها مورد خوبی برای بررسی با این ابزار می باشند.

در IIS Manager سایت مورد نظر را انتخاب کنید.در پنل Action  در زیر Manage Web Site برروی Failed Request Tracing.. کلیک کنید.

ردیابی خطاهای ایجاد شده در IIS

در تصویر بعد آن را فعال کرده و برروی ok کلیک کنید.

ردیابی خطاهای ایجاد شده در IIS

بعد آیکون Failed Request Tracing Rules پیدا کرده و برروی ان کلیک کنید:

ردیابی خطاهای ایجاد شده در IIS

آموزش کار با IIS ( خطایابی )

در تصویر بعد ما  یک rule اضافه می کنیم.  در قسمت باز شده راست کلیک کرده و گزینه Add را انتخاب کنید.

ردیابی خطاهای ایجاد شده در IIS

محتوایی که قصد ردیابی آن را دارید انتخاب کنید.

ردیابی خطاهای ایجاد شده در IIS

در این تصویر آموزش کار با IIS ، مقدار ۴۰۰-۹۹۹ را که نمایانگر بازه همه خطاهای ایجاد شده است را تایپ کنید.

ردیابی خطاهای ایجاد شده در IIS

فراهم کننده ردیابی (trace providers) که معمولا همه آنها انتخاب شده اند را باید انتخاب کنید.

ردیابی خطاهای ایجاد شده در IIS

یک درخواست به سایت ارسال کنید (به وسیله مرورگر ، ایجکس و..)

حال در پوشه inetpub در قسمت logs ، پوشه جدیدی با نام FaildReqLogFiles  خواهید دیدکه در ان چندین پوشه قرار دارد آخرین آنها را انتخاب کنید.

ردیابی خطاهای ایجاد شده در IIS

درون آن مجموعه ای از فایل های xml قرار دارد که مربوط به یک درخواست خاص می باشد.

ردیابی خطاهای ایجاد شده در IIS

برروی آن دابل کلیک کرده تا باز شود حال جزئیات اطلاعات ایجاد شده را خواهید دید. در این مثال خطای certificate رخ داده است.

ردیابی خطاهای ایجاد شده در IIS

همچنین دقت داشته باشید بعد از رفع خطا حتما این ابزاررا غیر فعال کنید (آموزش کار با IIS )

 

 

 

تعریف استارت آپ چیست؟

تعریف استارت آپ چیست؟

تعریف استارت آپ یا کسب و کار نوپا چیست؟

استارت آپ (به انگلیسی: Startup یا Start-up) را به فارسی به شرکت نوپا ترجمه کرده‌اند.

اگر چه در تعریف استارت آپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر، حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در حوزه فن آوری‌های نوین فعال باشد.

البته ما در متمم، بر اساس ادبیات اصلی مدیریت – و نه معنای رواج یافته – هر نوع فعالیت نوپا را استارت آپ در نظر می‌گیریم.

در اینجا چند تعریف استارت آپ را با هم مرور می‌کنیم:

تعریف استارت آپ به عنوان یک واژه انگلیسی در دیکشنری وبستر

استارت آپ یک کسب و کار جدید است (A New Business) 

تعریف استارت آپ توسط مرکز کسب و کارهای کوچک آمریکا (USSBA)

کسب و کاری که عموماً حول محور تکنولوژی شکل گرفته و پتانسیل رشد بالایی دارد. 

تعریف استارت آپ توسط استیو بلنک

سازمانی که در جستجوی یک مدل کسب و کار که قابل تکرار و مقیاس پذیر باشد شکل گرفته است. 

تعریف استارت آپ توسط 

استارت آپ یک نهاد انسانی است که برای ارائه یک محصول یا خدمت جدید در شرایطی که ابهام بالایی وجود دارد به وجود آمده است.

تعریف استارت آپ در متمم چیست؟

ما در متمم وقتی از واژه کسب و کار نوپا یا استارت آپ استفاده می‌کنیم، ویژگی‌های زیر را مد نظر داریم:

 کسب و کاری که قصد دارد ارزش آفرین باشد.

 کسب و کاری که پایداری برای اعضای آن دغدغه است و فرصت جو است اما فرصت طلب نیست.

 کسب و کاری که الزاماً مقیاس پذیر نیست. اگر چه طبیعتاً مقیاس پذیری برای آن مزیت و مطلوب است. پس اگر مادر یک خانواده کسب و کاری نوپایی ایجاد کند که فقط هزینه ماهیانه آنها را تامین کند و هرگز بزرگ نشود، همین که پایدار باشد، از نظر متمم یک استارت آپ است.

 کسب و کاری که ممکن است مبتنی بر تکنولوژی های نوین باشد یا نباشد.

 کسب و کاری که هنوز در شرایط ابهام است و دوران نوزادی و کودکی خود را طی می‌کند.

بنابراین، اگر شکل‌های خاصی از کسب و کار نوپا مد نظر ما باشد، آن را با صفات مربوطه ذکر خواهیم کرد. مثلاً ممکن است چنین اصطلاحاتی را به کار ببریم:

  • کسب و کار نوپا مبتنی بر تکنولوژی های نوین
  • استارت آپ مبتنی بر فن آوری اطلاعات
  • کسب و کار نوپای خانگی
  • کسب و کارهای نوپای آینده نگر
  • کسب و کارهای نوپای ایجادکننده تحول در بازار (Disruptive)

وب سرور چیست؟

سرور وب می‌تواند به سخت‌افزار یا نرم‌افزار یا هر دوی آن‌ها با هم‌کارکند.

در طرف سخت‌افزاری, یک سرور وب کامپیوتری است که نرم‌افزار سروروب و فایل‌های اجزا وب سایت را ذخیره می‌کنداین شبکه به اینترنتمتصل است و از تبادل اطلاعات فیزیکی با دستگاه‌های دیگر متصل بهشبکه پشتیبانی می‌کند.

در طرف نرم‌افزار سرور وب شامل چندین بخش است که چگونگیدسترسی کاربران وب به فایل‌ها, حداقل یک سرور http را کنترل می‌کند.یک سرور http یک قطعه نرم‌افزاری است که url (آدرس‌های اینترنتی)و http را درک می‌کنداز طریق نام‌های دامنه (مانند وب سایت‌هایاینترنتی) قابل‌دسترسی است و محتوای آن‌ها را به وسیله کاربر نهاییارسال می‌کند.

در ابتدایی‌ترین سطح, هرگاه یک مرورگر به فایلی که در یک سرور وبسرور میزبانی می‌شود نیاز دارد, مرورگر پرونده را از طریق httpدرخواست می‌کندهنگامی که این درخواست به سرور وب صحیح(سخت‌افزار) می‌رسد, سرور http درخواست را می‌پذیرد, سنددرخواست‌شده را پیدا می‌کند (اگر پاسخی نداشته باشد), و سپس آن رابه مرورگر می‌فرستد.

نمایش اولیه یک اتصال کلاینت / سرور از طریق http:

برای انتشار یک وب سایت, شما به یک وب سرور استاتیک یا دینامیکنیاز دارید.

یک سرور وب ایستا یا پشته شامل یک کامپیوتر (سخت‌افزار) با یکسرور http استما آن را " استاتیک " می‌نامیم زیرا سرور فایل‌هایمیزبان خود را به مرورگر شما می‌فرستد.

سرور وب ما آن را پویا می‌نامیم زیرا سرور برنامه فایل میزبان را قبل ازارسال آن‌ها به مرورگر شما از طریق سرور http به روزرسانی می‌کند.

به عنوان مثال, برای تولید صفحات وب نهایی که در مرورگر می‌بینید,سرور برنامه ممکن است یک قالب html را با محتویات پایگاه‌داده پر کندصفحات وب مانند اینترنت یا ویکی‌پدیا هزاران صفحه وب دارند,اما آن‌ها اسناد html واقعی نیستند, تنها چند قالب html و یکپایگاه‌داده بزرگاین تنظیمات, نگهداری و تحویل محتوی را آسان‌تر وسریع‌تر می‌کند.

فعال کردن

هنوز در دسترس نیستلطفاً کمک کنید.

عمق بیشتر

برای آوردن یک صفحه وب, همانطور که گفتیم, مرورگر شما درخواستی را به وب سرور می‌فرستد که به جستجو برای فایل درخواستی در فضایذخیره خود می‌روددر پیدا کردن فایلی که سرور آن را می‌خواند, آن رابه صورت نیاز می‌خواند و آن را به مرورگر می‌فرستدبیایید جزئیاتبیشتری را بررسی کنیم.

میزبانی وب

یک سرور وب اول باید فایل‌ها را ذخیره کند, یعنی تمام اسناد html ودارایی‌های مربوط به آن‌ها, از جمله تصاویر, css فوری, فایل‌ها, فایل‌هاو ویدیوها.

از لحاظ تکنیکی, شما می‌توانید تمام این پرونده‌ها را بر رویکامپیوترتان نصب کنید, اما بسیار راحت‌تر است که همه آن‌ها را در یکسرور وب اختصاصی نگه دارید.

همیشه بالا و پایین می‌رود

همیشه به اینترنت متصل است

همان آدرس ip را تمام زمان دارد (نه تمام isp ها یک آدرس ip ثابتبرای خطوط خانگی دارند).

توسط یک وام‌دهنده ثالث نگهداری می‌شود.

برای تمام این دلایل, پیدا کردن یک فراهم‌کننده میزبانی خوب, بخشکلیدی از ساخت وب سایت شما استاز طریق شرکت‌های مختلف خدماتی انجام دهید و یکی را انتخاب کنید که متناسب با نیازها وبودجه شماست (خدمات از رایگان تا هزاران دلار در ماه)می‌توانید دراین مقاله جزئیات بیشتری پیدا کنید.

زمانی که یک راه‌حل میزبانی وب ایجاد کردید, باید فایل‌های خود را دروب سرور خود بارگذاری کنید.

برقراری ارتباط با دیگران

دوم, یک سرور وب از http پشتیبانی می‌کندهمانطور که از نامشپیداست, http نحوه انتقال مرور (اسناد وب اتصال) را بین دو کامپیوترمشخص می‌کند.

یک پروتکل مجموعه‌ای از قوانین برای ارتباط بین دو کامپیوتر است.http یک پروتکل متنی و بدون ملیت است.

متنی:

تمام دستورها ساده و قابل خواندن هستند.

بدون تابعیت:

نه سرور و نه مشتری ارتباطات قبلی را به خاطر ندارندبرای مثال, بهتنهایی با اتکا به http.

یک کارگزار نمی‌تواند کلمه عبور را به خاطر داشته باشد یا چه قدم شمادر یک معامله قرار دارد. برای انجام وظایفی مثل این به یک کارگزاردرخواست نیاز دارید. (ما این نوع تکنولوژی را در مقالات بیشتر پوششخواهیم داد).

HTTP، قوانین واضحی برای چگونگی ارتباط یک مشتری و سرور فراهم می‌کند. بعد از آن ما خود HTTP را در یک مقاله فنی پوشش خواهیمداد. اکنون، فقط از این چیزها آگاه باشید:

تنها مشتریان می‌توانند درخواست HTTP را انجام دهند، و سپس فقطبرای سرورها. سرورها فقط می‌توانند به درخواست HTTP client'sپاسخ دهند.

هنگام درخواست یک فایل از طریق HTTP، مشتریان باید نشانیاینترنتی file's را ارایه دهند.

کارگزار وب باید به هر درخواست HTTP پاسخ دهد، حداقل با یکپیغام خطا.

صفحه ۴۰۴ - ۴۰۴ بعنوان نمونه‌ای از چنین خطایی در کارگزار وب، کارگزارHTTP مسیول پردازش و پاسخ به درخواست‌های ورودی است.

در هنگام دریافت درخواست، یک سرور HTTP ابتدا چک می‌کند که آیا نشانی اینترنتی درخواست‌شده با یک فایل موجود مطابقت دارد یا نه.

اگر اینطور است، سرور وب محتوای فایل را به مرورگر باز می‌گرداند. اگرنه، یک سرور برنامه فایل لازم را می‌سازد.

اگر هیچ یک از این فرآیندها امکان پذیر نباشد، سرور وب یک پیغامخطا به مرورگر باز می‌گرداند که اغلب "۴۰۴" پیدا نمی‌شود. (آن خطا به قدری رایج است که بسیاری از طراحان وب برای طراحی صفحات خطای۴۰۴ " زمان زیادی را صرف می‌کنند).

ایستا در مقابل. contentSection پویا

"استاتیک" به معنای "خدمت کردن" است. وب سایت‌های ایستاساده‌ترین راه برای راه‌اندازی هستند، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم که اولینسایت خود را یک سایت ساکن بسازید.

"دینامیک" به این معنی است که سرور محتوا را پردازش می‌کند یا حتیآن را در پرواز از یک پایگاه‌داده تولید می‌کند. این راه‌حل انعطاف‌پذیریبیشتری را فراهم می‌کند، اما دسته فنی دشوارتر می‌شود و ساخت اینوب سایت به طور چشمگیری پیچیده‌تر می‌شود.

الگویی را در نظر بگیرید که در حال حاضر در حال مطالعه هستید. درسرور وب میزبان آن، یک سرور کاربردی وجود دارد که محتوای مقاله را از یک پایگاه‌داده می‌گیرد، آن را فرمت می‌کند، آن را درون برخی از قالب‌های HTML قرار می‌دهد، و نتایج را به شما می‌فرستد. در اینحالت سرور برنامه Kuma نامیده می‌شود و با پایتون (با استفاده ازچارچوب Django) ساخته می‌شود. تیم موزیلا Kuma را برای نیازهایخاص of ساخت، اما کاربردهای مشابهی در بسیاری از تکنولوژی‌هایدیگر وجود دارد.

بسیاری از سرورهای کاربردی وجود دارند که نشان دادن یک مورد خاصبسیار دشوار است. برخی از سرورهای کاربردی به دسته‌های خاصی از وب سایت‌هایی مانند بلاگ ها، ویکی‌ها و یا فروشگاه‌های الکترونیکیرسیدگی می‌کنند؛ دیگران به نام CMSs (سیستم‌های مدیریت محتوا)،عمومی‌تر هستند. اگر در حال ساخت یک وب سایت پویا هستید، زمانانتخاب ابزاری را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای شما باشد. مگر اینکه بخواهید برخی از برنامه‌های وب سرور وب را یاد بگیرید (که یکمنطقه هیجان‌انگیز در خودش است!)، شما نیازی به ایجاد کارگزار برنامهخود ندارید. آن فقط گردونه را اصلاح می‌کند.

مفهوم استوریج


مفهوم استوریج

ذخیره‌سازی داده‌ها، روش‌های جمعی و فن‌آوری‌هایی است که اطلاعاتدیجیتالی را بر روی رسانه‌های ذخیره، نوری یا سیلیکون ذخیره می‌کنند.ذخیره‌سازی یکی از اجزای کلیدی ابزارهای دیجیتال است، چرا که مصرف کنندگان و شرکت‌ها برای حفظ اطلاعات از عکس‌های شخصی گرفته تااطلاعات مهم تجاری به آن تکیه کرده‌اند. 
شما همچنین ممکن است در محیط ذخیره (رسانه ذخیره) ساخته شود. 
در کامپیوترها، یک رسانه ذخیره‌سازی هر تکنولوژی - - از جمله دستگاه‌ها و مواد - - به کار گرفته، نگهداری و بازیابی داده‌هایالکترونیکی است. 
حالا بخوان. 
ذخیره‌سازی معمولاً برای توصیف دستگاه‌ها و داده‌های مرتبط باکامپیوتر از طریق عملیات ورودی / خروجی (I / O)، از جمله دیسک‌هایسخت، دستگاه‌های فلاش، سیستم‌های نوار و دیگر انواع رسانه‌هااستفاده می‌شود. 
چرا ذخیره‌سازی داده‌ها مهم است؟ 
تعیین اهمیت ذخیره‌سازی یک صعود ثابت در تولید داده‌های جدیداست، که مربوط به داده‌های بزرگ و وفور اینترنت اشیا (IOT) است.سیستم‌های ذخیره مدرن به قابلیت‌های پیشرفته برای اجازه دادن به شرکت‌ها برای استفاده از هوش مصنوعی (AI) برای ثبت این داده‌ها،تجزیه و تحلیل آن و محدود کردن حداکثر مقدار از آن نیاز دارند. 
برنامه‌های کاربردی بزرگ‌تر و تجزیه و تحلیل داده‌های واقعی به ظهورسیستم‌های ذخیره‌سازی بالا و مقیاس پذیر، از جمله ذخیره‌سازی باعملکرد بالا، زیرساخت همگرا، سیستم‌های انبار composable،زیرساخت انبار hyper، مقیاس بندی شده و پلت فرم‌های ذخیره‌سازیاشیا کمک کرده‌اند. 
این ویدیوی Techquickie سیر تکاملی را توضیح می‌دهد 
ذخیره کامپیوتری. 
طبق گزارش موسسه تحلیل گر فن‌آوری اطلاعات، پیش‌بینی می‌شود تاسال ۲۰۲۵، ۱۶۳ zettabytes (ZB) از داده‌های جدید تولید خواهد شد.این تخمین نشان‌دهنده یک افزایش ده برابر از ۱۶ ZB تولید شده تاسال ۲۰۱۶ است. 
نحوه کار ذخیره داده 
عبارت ممکن است هر دو به داده‌های user's به طور کلی و به طور خاص به سیستم‌های سخت‌افزار و نرم‌افزاری یکپارچه برای ثبت،مدیریت و اولویت‌بندی داده اشاره کند. این شامل اطلاعات در مورد کاربردها، پایگاه‌های داده، انبارهای داده، آرشیو کردن، لوازم پشتیبان و ذخیره ابر است. 
اطلاعات دیجیتالی به منظور هدف قرار دادن رسانه‌های ذخیره‌سازی از طریق استفاده از دستورها نرم‌افزاری نوشته شده‌است. کوچک‌ترین واحداندازه‌گیری در حافظه کامپیوتر، مقداری است که با مقدار باینری صفر یا۱، مطابق با سطح ولتاژ الکتریکی موجود در یک خازن واحد توضیح دادهمی‌شود. هشت بیت یک بایت تشکیل می‌دهد. 
اندازه‌گیری‌های ظرفیت دیگر برای دانستن این است که: 
* (کیلوبایت) 
* (Mb) 
* (Gb) 
* (Tb) 
petabit (Pb) 
* (Eb) 
اقدامات بزرگ‌تر عبارتند از: 
* (KB) برابر با ۱، ۰۲۴ بایت 
* (مگابایت) برابر با ۱، ۰۲۴ کیلوبایت 
* (گیگابایت) برابر با ۱، ۰۲۴ مگابایت 
* (سل) برابر با ۱، ۰۲۴ گیگابایت 
* (PB) برابر با ۱، ۰۲۴ سل 
exabyte (EB) برابر با ۱، ۰۲۴ PB 
  
تعداد کمی از سازمان‌ها نیاز به یک سیستم ذخیره یا سیستم متصلدارند که بتواند به حجم زیادی از داده‌ها دست یابد، اما سیستم‌هایذخیره‌سازی وجود دارند که به چند لایه دسترسی دارند. 
نیازمندی‌های قابلیت ذخیره‌سازی داده‌ها مشخص می‌کنند که برایاجرای یک برنامه کاربردی، یک مجموعه برنامه‌ها و یا مجموعه داده‌هاچقدر نیاز است. الزامات ظرفیت، انواع داده‌ها را در نظر می‌گیرند. برایمثال، اسناد ساده ممکن است نیازمند کیلوبایت از ظرفیت باشند، در حالی که فایل‌های فشرده گرافیکی، مانند عکس‌های دیجیتالی، ممکن است مگابایت داشته باشند، و یک فایل ویدئویی می‌تواند به گیگابایتحافظه ذخیره نیاز داشته باشد. برنامه‌های کاربردی رایانه‌ای معمولاًحداقل و الزامات مورد نیاز برای اجرای آن‌ها را لیست می‌کنند. 
این ویدیو از CHM Nano توضیح می‌دهد 
نقش مغناطیس در ذخیره‌سازی داده‌ها. 
در دیسک الکترومکانیکی، بایت انبار داده‌ها در بخش‌ها را ذخیرهمی‌کند. هارد دیسک یک بشقاب مدور است که با یک لایه نازک از موادمغناطیسی پوشانده شده‌است. دیسک در یک spindle قرار داده می‌شود و در سرعت‌های نزدیک به ۱۵۰۰۰ انقلاب در دقیقه می‌چرخد(rpm). همان طور که می‌چرخد، داده‌ها بر روی سطح دیسک با استفادهاز سره‌ای ضبط‌شده مغناطیسی نوشته می‌شوند. یک بازوی محرک با سرعت بالا، سر ضبط را به اولین فضای موجود روی دیسک هدایت می‌کند و اجازه می‌دهد تا داده‌ها به شکل مدور نوشته شوند. 
یک بخش بر روی دیسک استاندارد ۵۱۲ بایت است. پیشرفت‌های اخیردر دیسک شامل ثبت مغناطیسی shingled است که در آن داده‌ها درروش تداخل سنجی رخ می‌دهند تا چگالی areal platter's افزایش یابد. 
در درایوهای حالت جامد (SSDs)، داده‌ها با استفاده از ترانزیستورهایورودی شناور طراحی می‌شوند که سلول را قادر می‌سازند تا بار الکتریکیرا حفظ کنند. یک SSD فنی یک محرک فنی نیست، اما ویژگی‌هایطراحی مشابه به یک مدار مجتمع را نشان می‌دهد که به طور بالقوهمیلیون‌ها nanotransistors که روی تراشه‌های سیلیکونی با اندازهمیلی متر قرار دارند را نشان می‌دهد. 
نسخه‌های پشتیبان برای وسایل دیسک با کمک یک سیستم مدیریتحافظه سلسله مراتبی نوشته شده‌اند. و اگر چه کم‌تر از گذشته تمرین می‌شد، تاکتیک برخی از سازمان‌ها برای نوشتن داده‌های پشتیبانمبتنی بر دیسک به نوار مغناطیسی بعنوان یک ردیف ذخیره‌سازی ثالثباقی می‌ماند. این بهترین روش در سازمان‌هایی است که تحت مقرراتقانونی قرار دارند. 
یک کتابخانه نوار مجازی (VTL) هیچ نواری ندارد. این سیستمی استکه در آن داده‌ها به صورت پی‌درپی به دیسک‌ها نوشته می‌شوند، اماویژگی‌ها و ویژگی‌های نوار را حفظ می‌کنند. ارزش یک VTL بازیابیسریع و مقیاس پذیری آن است. 
ارزیابی سلسله‌مراتب حافظه 
سازمان‌ها به طور فزاینده‌ای از انبار جمعی برای خودکار کردن جای دادهدر محیط‌های مختلف ذخیره‌سازی استفاده می‌کنند که براساس ظرفیتapplication's، انطباق و الزامات اجرایی است. 
انبار داده سازمانی اغلب به عنوان ذخیره اولیه و ثانویه، بسته به نحوهاستفاده از داده‌ها و نوع رسانه‌ای که نیاز دارد، طبقه‌بندی می‌شود.نگهداری اولیه کار حجم کار را در مرکز تولید روزانه و خطوط اصلیکسب‌وکار کنترل می‌کند. 
امروزه از ذخیره‌سازی اولیه به عنوان حافظه اصلی یا حافظه اصلی یادمی‌شود. داده‌ها در حافظه دسترسی تصادفی (RAM) و دیگردستگاه‌های توکار، مانند حافظه نهان L۱ processor's، نگهداریمی‌شوند. ذخیره‌سازی ثانویه اطلاعات مربوط به فلاش، دیسک سخت،نوار و سایر دستگاه‌ها که نیاز به عملیات من / O دارند را در بر می‌گیرد.رسانه‌های ذخیره ثانویه اغلب در ذخیره و ذخیره ابر مورد استفاده قرارمی‌گیرند. 
ذخیره‌سازی اولیه معمولاً دسترسی سریع‌تر از ذخیره‌سازی ثانویه را بهعلت نزدیکی انبار به پردازنده کامپیوتر فراهم می‌کند. از سوی دیگر،ذخیره‌سازی ثانویه می‌تواند اطلاعات بسیار بیشتری نسبت بهذخیره‌سازی اولیه داشته باشد. همچنین ذخیره‌سازی ثانویه داده‌هایغیرفعال را برای یک ابزار ذخیره پشتیبان تکرار می‌کند، با این حال بهشدت در دسترس است تا دوباره مورد نیاز باشد. 
تبدیل دیجیتال کسب‌وکار، شرکت‌های بیشتری را وادار به استقرار چندابر هیبریدی کرده‌است و یک ردیف کنترل از راه دور برای محافظت از ذخیره محلی اضافه می‌کند. 
انواع دستگاه‌های ذخیره‌سازی داده / واسطه‌ها 
رسانه‌های ذخیره داده سطوح متفاوتی از ظرفیت و سرعت دارند. این‌هاشامل حافظه نهان، RAM پویا یا حافظه اصلی؛ دیسک مغناطیسی ودیسک مغناطیسی؛ دیسک نوری، نظیر CD، دی وی دی و بلو - ری،حافظه فلش و حافظه نهان حافظه نهان است. 
علاوه بر حافظه اصلی، کامپیوترها فقط حافظه را می‌خوانند - فقطحافظه (حافظه)، که داده‌ها را نمی‌توان به آن نوشت. 
انواع اصلی رسانه‌های ذخیره‌سازی امروزه شامل درایوهای هارد دیسک(HDDs)، ذخیره حالت جامد، ذخیره‌سازی نوری و نوار است. HDDs هااز platters استفاده می‌کنند که روی هم انباشته شده‌اند و روی هم دررسانه‌های مغناطیسی پوشانده شده با سره‌ای دیسک که داده‌ها رامی‌خوانند و می‌نویسند. HDDs به طور گسترده در کامپیوترهایشخصی، سرورها و سیستم‌های ذخیره‌سازی سازمانی استفاده می‌شوند،اما SSDs شروع به رسیدن به عملکرد و برابری قیمت با دیسک می‌کنند. 
دیسک سخت خارجی. 
SSDs داده‌های ذخیره را بر روی تراشه‌های مربوط به حافظه فلش کارذخیره می‌کند. برخلاف درایوهای دیسک چرخان، SSDs قطعات متحرکندارند. آن‌ها به طور فزاینده‌ای در انواع کامپیوترها یافت می‌شوند، اگرچه آن‌ها گران‌تر از HDDs هستند. اگرچه آن‌ها هنوز به جریان اصلینرسیده اند، برخی از تولید کنندگان تجهیزات ذخیره‌سازی را حملمی‌کنند که ترکیبی از رم و فلاش را ترکیب می‌کنند. 
Intel's ۳ D XPoint - based Optane SSD 
ذخیره‌سازی اطلاعات نوری در محصولات مصرفی مانند بازی‌هایکامپیوتری و فیلم‌ها محبوب است و همچنین در سیستم‌های آرشیوسازیبا ظرفیت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
COMPOSITE / FOTOLIA و ISTOCK 
قالب‌های مختلف رسانه‌ای 
کارت‌های حافظه فلش در دوربین‌های دیجیتال و دستگاه‌های تلفن همراه، مانند تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، دستگاه‌های ضبط صدا و مدیاپلیر ادغام می‌شوند. حافظه فلش در کارت‌های دیجیتال امن، کارت‌هایCompactFlash، MultiMediaCards و حافظه USB وجود دارد. 
حافظه فلش 
دیسک نرم مغناطیسی فیزیکی به ندرت در دوران فلاش استفادهمی‌شود. برخلاف مدل‌های قدیمی‌تر، سیستم‌های کامپیوتری جدیدتر بهاسلات برای درج دیسک نرم مجهز نیستند، که به عنوان جایگزینی برایدیسک مغناطیسی ظاهر می‌شوند. استفاده از دیسک‌ها در دهه ۷۰میلادی آغاز شد اما در اواخر دهه ۱۹۹۰ به مرحله اجرا درآمد. دیسک نرممجازی گاهی به جای دیسک نرم ۳.۵ اینچی به کار می‌رود و به کاربراناجازه می‌دهد تا یک فایل تصویر را بر روی کامپیوتر نصب کنند: رانندگیروی یک کامپیوتر. 
شبکه‌های ذخیره‌سازی سازمانی و فلاش در سمت سرور 
فروشندگان ذخیره سازمانی سیستم‌های NAS یکپارچه را برای کمک به سازمان‌ها برای جمع‌آوری و مدیریت حجم عظیمی از داده‌ها فراهم می‌کنند. سخت‌افزار شامل آرایه‌های ذخیره‌سازی یا سرورهایذخیره‌سازی مجهز به هارد دیسک، فلش درایو یا ترکیبی ترکیبی، ونرم‌افزار سیستم‌عامل OS برای ارایه خدمات داده مبتنی بر ردیفمی‌شود. 
  
نمودار یک آرایه ذخیره: 
نرم‌افزار مدیریت ذخیره ابزارهای حفاظتی داده‌ها را برای بایگانی کردن,شبیه‌سازی, نسخه‌برداری از مدیریت داده‌ها, تکرار و تصویری ارایه می‌دهد. ویژگی‌های کاهش داده‌ها شامل فشرده‌سازی, فشرده‌سازیاطلاعات و تهیه ریز, در حال تبدیل شدن به مشخصه‌های استاندارد اکثرآرایه‌های ذخیره‌سازی هستند. نرم‌افزار همچنین مدیریت مبتنی برسیاست را برای اداره جایگذاری داده‌ها برای ذخیره‌سازی داده ثانویه یاابر هیبریدی برای پشتیبانی از یک طرح بازیابی فاجعه یا حفظطولانی‌مدت فراهم می‌کند. 
از آن زمان به بعد, تعداد زیادی از شرکت‌ها, آرایه‌های دارای تک فلاشرا تنها با فلاش مبتنی بر فلاش, یا به عنوان کمکی یا جایگزینی برایآرایه‌های دیسک, پیاده‌سازی کرده‌اند. 
ذخیره خالص 
ذخیره خالص ذخیره انبار ذخیره خالص 
بر خلاف دیسک فلاش, اجازه دادن داده‌ها در حافظه را می‌دهد حتی اگرسیستم ذخیره قدرت را از دست بدهد. سیستم‌های ذخیره‌سازی مبتنی بردیسک نیاز به پشتیبانی باتری یا خازن‌ها دارند. با این حال, فلاشهمچنان معادل پایداری دیسک است که منجر به آرایه‌های هیبریدمی‌شود که هر دو نوع رسانه را یکپارچه می‌کنند. 
سه طرح اصلی سیستم‌های ذخیره‌سازی شبکه‌ای وجود دارد. درساده‌ترین پیکربندی, ذخیره‌سازی مستقیم - متصل (داس) شاملرانندگی سخت داخلی در یک کامپیوتر شخصی است. در این شرکت,داس می‌تواند مجموعه‌ای از محرک‌ها در یک سرور یا یک گروه ازدرایوهای خارجی باشد که مستقیماً به سرور متصل می‌شوند اگرچه رابطسیستم کامپیوتر کوچک (scsi), کانال فیبری (اف سی اس) و یا scsi(scsi). 
نواحی شمالی یک معماری مبتنی بر فایل است که در آن چندین نود هاتوسط کاربران به اشتراک گذاشته می‌شوند, نوعاً در سراسر یک شبکهمحلی مبتنی بر اترنت (lan). مزیت نواحی شمالی این است که نیازی بهیک سیستم یکپارچه ذخیره یکپارچه ندارد. نواحی شمالی با یک برنامهمبتنی بر مرورگر مدیریت می‌شوند و هر گره در شبکه یک آدرس ipمنحصر به فرد اختصاص داده می‌شود. 
نواحی شمالی, ذخیره‌سازی شیئی است که ضرورت سیستم پرونده‌ای را از بین می‌برد. هر شی توسط یک شناسه منحصر به فرد نمایش دادهمی‌شود. تمام اشیا در یک فضای نام منفرد منعکس می‌شوند. 
یک شبکه محلی ذخیره‌سازی (san) را می‌توان برای بستن چندین محلمرکز داده‌ها که نیاز به ذخیره‌سازی قطعات با کارایی بالا دارند, طراحیکرد. در یک محیط سان, وسایل بلوک به میزبان به صورت ذخیره محلیمتصل می‌شوند. هر سرور در شبکه قادر به دستیابی به ذخیره‌سازیمشترک است, مثل یک محرک مستقیم. 
پیشرفت‌ها در فلاش فن‌آوری, همراه با کاهش قیمت‌های در سال‌هایاخیر, راه را برای ذخیره‌سازی تعریف شده نرم‌افزار هموار کرده‌اند. با استفاده از این پیکربندی, یک شرکت قیمت کالاها را در یک سرور مبتنیبر x86, با استفاده از نرم‌افزار ذخیره‌سازی ثالث یا کد منبع باز سفارشیبرای اعمال مدیریت ذخیره, نصب می‌کند. 
غیرفرار اکسپرس یک پروتکل صنعت در حال توسعه برای فلش است.ناظران صنعت انتظار دارند که این استاندارد بعنوان استاندارد بالفعلبرای ذخیره برق ظاهر شود. این فلاش به برنامه‌های کاربردی اجازهمی‌دهد تا مستقیماً با یک واحد پردازش مرکزی (cpu) از طریق اتصالاتمیانی مولفه محیطی (سی پی یو) ارتباط برقرار کنند, کنار گذاشتنمجموعه‌های فرماندهی scsi به یک رابط شبکه میزبان شبکه. به منظورسرعت بخشیدن به انتقال داده‌ها بین یک کامپیوتر میزبان و هدففلاش, با استفاده از اتصال شبکه اترنت, fc و یا متصل به شبکهمی‌باشد. 
یکی از ماژول های حافظه بالا و حافظه بالا با قدرت پشتیبان یکپارچهاست که به یک جای استاندارد در یک گذرگاه حافظه وصل می‌شود. فقطاز فلاش برای پشتیبانی, پردازش محاسبات نرمال در dram استفاده کنید. یک سافت باکس فلاش را به مادربورد نزدیک‌تر می‌کند, زیراسازنده کامپیوتر سرور را تغییر داده و درایورهای پایه ورودی - خروجی رابرای شناسایی این دستگاه ایجاد کرده‌است. روشی برای گسترش حافظهسیستم یا اضافه کردن یک تکان از ذخیره‌سازی با کارایی بالا به جایاضافه کردن ظرفیت وجود دارد. 
وضعیت کنونی در بازار به ۳۲ گیگابایت افزایش می‌یابد، اما فاکتور شکلبا افزایش چگالی از ۸ گیگابایت به ۱۶ گیگابایت در عرض چند سالافزایش پیدا کرده‌است. 
فروشندگان ذخیره داده اصلی 
یکپارچگی در بازار انبار کالا، میدان اصلی NAS و فروشندگان آرایه SANرا در سال‌های اخیر نابود کرده‌است. فروشندگان ذخیره که با محصولاتدیسک وارد بازار شدند اغلب فروش‌های خود را از فلاش تمام فلاش یاترکیبی به دست می‌آورند. فروشندگان برجسته بازار عبارتند از: 
فرمت ذخیره داده ارجح شما چیست؟ 
Dell EMC، بخش ذخیره فن‌آوری‌های دل 
شرکت Packard هیولت پاکارد (HPE) 
ذخیره Nimble HPE 
* Hitachi 
ذخیره IBM 



ذخیره خالص 
* کوانتومی 

سیستم‌های Tegile، بخشی از شرکت دیجیتال وسترن دیجیتال 

فروشندگان کوچک‌تر NAS شامل Drobo، iXsystems، Panasas وSynology هستند. زیرساخت رهبری hyper (hci) عبارتند از Atlantisمحاسبه، سیسکو (HyperFlex)، سیسکو (HyperFlex)، HPESimpliVity، Nutanix، Pivot۳، Promise، Scale and VMwareVSAN. اکثر شرکت‌های بزرگ