فروشگاه اینترنتی تکین مال

فروشگاه اینترنتی تکین مال

فروشگاه اینترنتی تکین مال

فروشگاه اینترنتی تکین مال

10 نکته ساده برای افزایش طول عمر باتری

10 نکته ساده برای افزایش طول عمر باتری

رعایت این نکات باعث افزایش چشمگیر مدت زمان حفظ شارژ باتری می‌شود
زمان استاندارد حفظ شارژ باتری در گوشی‌های امروزی، صرف نظر از مدل و نوع سیستم عامل آنها، 2 روز است که البته فقط بعضی از مدل‌ها به این استاندارد می‌رسند. اما اگر تمایل دارید که عمر شارژ گوشی خودتان را به دو روز برسانید، این مطلب توصیه‌های مفیدی را در اختیار شما قرار خواهد داد.

battery

قبل از شروع یک نکته را در نظر داشته باشید: اگر زیاد از گوشی موبایلتان استفاده نمی‌کنید، شارژ آن خیلی زود تخلیه نمی‌شود. هر چند این نکته بدیهی به نظر می‌رسد اما بهتر است که حتماً به مدت زمانی که از گوشی خودتان استفاده می‌کنید هم توجه داشته باشید چون مسلماً در صورتی که زیاد از گوشی استفاده نمی‌کنید، باقی ماندن شارژ باتری برای مدت طولانی چندان تعجب آور نیست.

battery

غیرفعال کردن ویبره و بازخوردهای لرزشی
لرزشی که در هنگام استفاده از صفحه کلید یا هنگام دریافت پیام و زنگ تلفن حس می‌کنید توسط یک موتور کوچک که داخل گوشی قرار دارد ایجاد می‌شود. هر چند نمی‌توان این لرزش را دلیل اصلی تخلیه شارژ گوشی تلقی کرد اما در هر صورت جزء عوامل تاثیرگذار بر این موضوع است.
در صورت غیرفعال کردن این لرزش‌ها ممکن است شاهد افزایش طول عمری باتری باشید. معمولاً چنین کنترل‌هایی در قسمت Sounds از منوی Settings قرار دارند.

battery

تغییر تنظیمات رزولوشن صفحه
اگر مدل گوشی موبایل شما آیفون است احتمالاً این توصیه برای شما مفید نخواهد بود چون میزان تنظیماتی که برای این قسمت از گوشی‌های اپل می‌توان انجام داد محدود است.
بعضی گوشی‌هایی که صفحه نمایشی با رزولوشن بسیار بالایی دارند معمولاً همیشه نیاز به استفاده از تمام پیکسل‌های صفحه ندارند. اگر گوشی موبایل شما هم جزء این گوشی‌ها باشد احتمالاً در قسمت Display از منوی Settings امکان ورود اعداد مربوط به رزولوشن تصویر را خواهید داشت.
تغییر این تنظیمات باعث کاهش رزولوشن تصویر و در نتیجه کاهش فشار وارد شده روی پردازشگر بخصوص در بازی‌ها یا اپلیکیشن‌هایی با گرافیک بالا می‌شود.
معمولاً در چنین حالتی هم کیفیت تصویر مناسب است. هر چند گوشی، محتوا را با رزولوشن پایین‌تر پردازش می‌کند اما باز هم از تمام پیکسل‌ها استفاده می‌شود و محتوا طوری تغییر ابعاد پیدا می‌کند که در صفحه جای بگیرد.
البته ممکن است تغییر این تنظیمات هم تاثیر چندان چشمگیری نداشته باشد اما در مجموع می‌تواند مدت زمان استفاده از گوشی بدون نیاز به شارژ مجدد باتری را کمی افزایش دهد.

battery

استفاده از پس زمینه تیره برای گوشی‌های OLED
این نکته فقط برای گوشی‌هایی با اسکرین OLED مثلGalaxy S9 یا iPhone XS کار می‌کند. سعی کنید یک پس زمینه‌ی تیره انتخاب کنید چون هر چه تصویر پس زمینه تیره‌تر باشد، در هنگام استفاده از گوشی شارژ آن بیشتر حفظ می‌شود.
همچنین می‌توانید یک تم‌ تیره‌تر انتخاب کنید که منوها و تنظیمات آن هم رنگی تیره داشته باشند. OnePlus 6T و Huawei Mate 20 Pro از جمله گوشی‌هایی هستند که چنین قابلیتی را دارند.
این اقدام می‌تواند منجر به صرفه جویی زیادی در شارژ باتری شود که این موضوع به نحوه عملکرد صفحه نمایش‌های OLED ارتباط دارد.
صفحه نمایش‌های LCD در گوشی‌ها دارای چندین ردیف LED هستند که از گوشه صفحه شروع به درخشش می‌کنند و حتی اگر بیشتر سطح تصویر تیره باشد، این LEDها را فعال می‌کنند. اما در صفحه‌های OLED پیکسل‌هایی که رنگ تیره دارند هیچ نوری از خود ساطع نمی‌کنند و بنابراین حداقل میزان توان را مصرف می‌کنند. به همین علت صفحه نمایش‌های OLED در صورت استفاده از تصاویر تیره برق کمتری مصرف می‌کنند و بعلاوه کنتراست فوق العاده‌ای دارند.

battery

غیرفعال یا محدود کردن سرویس‌های موقعیت یابی
سرویس‌های موقعیت یابی یکی از امکانات مهم هر گوشی هستند. اما جی پی اس که پرکاربردترین تکنولوژی موقعیت یابی است، یکی از عوامل مهم تخلیه زودهنگام شارژ باتری محسوب می‌شود.
در سیستم عامل اندروید می‌توانید سرویس‌های لوکیشن را با یک دکمه غیرفعال کنید؛ به این ترتیب اپلیکیشن‌ها به لوکیشن شما دسترسی نخواهند داشت و انگیزه دیگری که برای انجام این کار وجود دارد، بحث حریم خصوصی است. این تنظیمات در قسمت Settings > Google قابل تغییر هستند.
در گوشی‌های آیفون هم این تنظیمات در مسیر Privacy>Location services قرار دارند. می‌توانید تنظیمات را برای کل اپلیکیشن‌ها یا برای هر اپلیکیشن به صورت مجزا – استفاده از سرویس‌های موقعیت یاب در هنگام استفاده از اپلیکیشن، همیشه یا هیچ وقت – تغییر دهید.

battery

استفاده از حالت پرواز
استفاده از حالت پرواز صرفاً محدود به مواقعی نیست که در هواپیما هستید بلکه این روش بهترین راه کاهش مصرف شارژ باتری است؛ بخصوص اگر به مکان‌هایی رفت و آمد دارید که پوشش آنتن موبایل در آنجا کمتر است.
کم بودن پوشش آنتن موبایل باعث می‌شود که گوشی دائماً در جستجوی سیگنال قوی‌تر باشد. حتی گاهی اوقات در چنین مواقعی می‌توانید داغ شدن گوشی را کاملاً حس کنید.
اما حالت پرواز گزینه چندان کاربردی نیست چون تمام ارتباطات گوشی را قطع کرده و حتی بلوتوث را هم خاموش می‌کند (البته به غیر از گوشی‌های آیفون که ارتباط بلوتوثی آنها قطع نمی‌شود و باید آن را به صورت دستی از قسمت Control Center قطع کنید).
خاموش کردن دیتای موبایل منجر به صرفه جویی زیادی در مصرف شارژ باتری می‌شود و همچنان می‌توانید تماس‌های اضطراری را دریافت کنید.

battery

دانلود و ذخیره پلی لیست و پادکست‌ها
معمولاً خیلی از کاربران عادت دارند که هنگام استفاده از Spotify، Tidal یا اپلیکیشن‌های پادکست مثل Podcast Addict با استفاده از دیتای موبایل و به صورت مستقیم فایل‌های مورد نظرشان را مشاهده کنند. اما این روش منجر به مصرف بسیار زیاد شارژ باتری و همینطور دیتای موبایل می‌شود.
توصیه می‌کنیم آلبوم‌ها و پادکست‌های مورد علاقه تان را یک بار (ترجیحاً وقتی به شارژر دسترسی دارید یا شارژ گوشی کم نیست) دانلود کنید تا بتوانید هر زمان که خواستید آنها را مشاهده کنید. این کار علاوه بر صرفه جویی در شارژ باتری منجر به صرفه جویی در مصرف اینترنت هم می‌شود.
البته باز هم گوشی شما باید موسیقی و فیلم مورد نظر شما را پخش کند که این کار نیاز به مصرف شارژ دارد، اما میزان مصرف آن در مقایسه با وقتی که فایل‌ها را همزمان دانلود و مشاهده می‌کنید، کمتر است.

battery

ذخیره محدوده‌های جغرافیایی پر استفاده در Google Maps
یکی دیگر از ترفندهایی که برای کاهش مصرف شارژ باتری توصیه می‌شود، تعیین محدوده جغرافیایی است که معمولاً در آنجا حضور دارید. به این ترتیب نیازی نیست که هر زمان از Google Maps استفاده می‌کنید، گوشی اطلاعات کل نقشه را دانلود کند؛ بخصوص در صورتی که سیگنال 4G در برخی نقاط ضعیف باشد، انجام این کار بسیار مفید خواهد بود.
برای انجام این کار به منوی Google maps رفته و گزینه Offline Maps را انتخاب کنید. با این کار یک باکس نمایان می‌شود که می‌توانید آن را روی ناحیه مورد نظرتان بکشید تا آدرس آن ذخیره شود. می‌توانید یک ناحیه بزرگ به وسعت 300 در 200 مایل را کش کنید که انجام این کار حدود 1 گیگابایت (در مناطق غیرشهری و کمتر متراکم کمتر از 1 گیگابایت) اینترنت مصرف می‌کند.

battery

حذف ویجت‌های اضافه
در حال حاضر ویجت‌ها محبوبیت چندانی در گوشی‌های آیفون ندارند اما در هر صورت اگر ویجت‌هایی روی صفحه دیگر که دیگر از آنها استفاده نمی‌کنید، حتما آنها را پاک کنید چون بیشتر این ویجت‌ها دائماً برای بروزرسانی محتوا اطلاعاتی را دانلود می‌کنند.
البته فقط ویجتی که خیلی بد طراحی شده باشد تاثیر چشمگیری روی شارژ باتری دارد اما وقتی قرار است گوشی موبایلتان را پاکسازی کنید، این ویجت‌ها را در نظر داشته باشید. برای حذف این ویجت‌ها کافیست آنها را نگه دارید و به آیکن سطلی که بالای صفحه قرار دارد بکشید.

فعال کردن حالت battery saver
این نکته تقریباً بدیهی به نظر می‌رسد اما برای ذخیره شارژ گوشی می‌توانید حالت battery saver را فعال کنید؛ میزان صرفه جویی با این روش در گوشی‌های اندروید بستگی به مدل و کارخانه سازنده دارد اما معمولاً در بیشتر این گوشی‌ها میزان حفظ شارژ با این روش بیشتر از گوشی‌های پیکسل گوگل است.
این گوشی‌های شرکت گوگل حالت battery saver که بتوان دائماً از آن استفاده کرد ندارند چون معمولاً این حالت به نوعی بر عملکرد گوشی تاثیرگذار است. اما در سایر گوشی‌ها می‌توانید با استفاده از این روش در مصرف شارژ صرفه جویی کنید.
آیفون هم چنین قابلیتی را دارد که فعال کردن آن باعث قفل شدن زودهنگام صفحه، کاهش میزان روشنایی صفحه و اجرای سرویس‌های پس زمینه در فواصل زمانی طولانی‌تر می‌شود.
معمولاً انجام این کار منجر به کاهش استفاده از دیتا، غیرفعال کردن برخی جلوه‌های ویژه و کاهش فعالیت پردازنده می‌شود و در گوشی‌های جدیدتر و پیشرفته‌تر معمولاً تاثیر این کار بر عملکرد گوشی (به غیر از کاهش روشنایی صفحه) چندان چشمگیر نیست.

استفاده از نسخه Go و Lite اپلیکیشن‌ها
بعضی از اپلیکیشن‌های محبوب، نسخه‌های ویژه‌ای دارند که برای گوشی‌هایی با رم کمتر و پردازنده ضعیف‌تر طراحی شده اند. این نسخه‌ها دیتا، منابع و شارژ کمتری مصرف می‌کنند.
چند نمونه از این اپلیکیشن‌ها عبارتند از: Facebook Lite، Google Maps Go، Facebook Messenger Lite، Opera Mini، Skype Lite و Files Go.
گوگل برای سایر اپلیکیشن‌ها هم نسخه Go را منتشر کرده که البته فقط در بعضی کشورها قابل استفاده هستند؛ اما در مجموع توصیه می‌کنیم که در صورت انتشار نسخه Go برای یوتیوب و جی‌میل حتماً از آنها استفاده کنید.