فروشگاه اینترنتی تکین مال

فروشگاه اینترنتی تکین مال

فروشگاه اینترنتی تکین مال

فروشگاه اینترنتی تکین مال

10 تحول اینترنت نسل پنجم در زندگی امروز

10 تحول اینترنت نسل پنجم در زندگی امروز

آماده دیدن تصاویر 3 بعدی و موبایل‌های پلاستیکی باشید!

اینترنت نسل 5

اینترنت نسل پنجم معرفی شده و در کنفرانس CES 2019 لاس وگاس همه جا بحث درباره این فناوری و تحولات ناشی از آن بود.

شرکت AT&T شبکه mmWave خودش را در 12 شهر امریکا راه اندازی کرده – البته از طریق دستگاه‌های هات اسپات موبایل – Verizon هم سعی دارد مسیری مشابه را دنبال کند، شرکت Telstra به زودی اینترنت نسل پنجم را در استرالیا راه اندازی می‌کند و در انگلستان هم شاهد تغییر و تحول EE خواهیم بود.
در حال حاضر همه از این واقعیت اطلاع دارند که اینترنت نسل پنجم سرعت دانلود را به شدت افزایش خواهد داد – و حدود 30 نوع دستگاه 5G (اکثرا گوشی تلفن) در سال 2019 وارد بازار خواهد شد – اما این اینترنت چه تحولات و تغییرات دیگری را ایجاد خواهد کرد؟ در این مطلب شما را در جریان اطلاعات منتشر شده درباره این تکنولوژی در کنفرانس CES 2019 قرار می‌دهیم.

1. داشتن پهنای باند زیاد برای اینترنت خانگی بدون نیاز به اتصال کابلی

اینترنت خانگی
این یکی از تحولات بزرگی است که زیاد درباره آن صحبت نمی‌شود چون معمولاً این طور تصور می‌شود که اینترنت نسل پنجم فقط برای دستگاه‌های همراه کاربرد دارد.
در حال حاضر اگر شما در جایی کار یا زندگی می‌کنید که کابل کشی فیبرنوری دارد، پهنای باند خیلی زیادی خواهید داشت اما اگر این زیرساخت را نداشته باشید، از این اینترنت محروم می‌شوید.
اما اینترنت نسل پنجم این شرایط را تغییر می‌دهد زیرا نیاز به اتصال فیزیکی یک دفتر یا منزل به شبکه کابلی را از بین می‌برد و همچنین باعث می‌شود نیازی به سیم کشی در کارخانجات و سایر مکان‌هایی که به اینترنت نیاز دارند، وجود نداشته باشد.
Alicia Abella مدیر بخش "تحقق فناوری پیشرفته" در AT&T می‌گوید: "دلیل این که خیلی از مشتری‌های سازمانی ما همواره از ما تقاضای راه اندازی هر چه سریع تر اینترنت نسل پنجم را دارند، همین است که این تکنولوژی را راهی برای حذف کابل و سیم کشی در تشکیلات خودشان می‌دانند."

2. واقعیت مجازی به صورت بلادرنگ و لحظه‌ای

واقعیت مجازی
در کنفرانس CES 2019، Mimesys از کمپانیِ Belgian، کار‌های هولوگرافی از راه دور را به نمایش گذاشت که به کمک اینترنت نسل پنجم و با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی Magic Leap انجام شدند (همچنین یکسری کارت ویزیت فوق العاده به شکل هولوگرافی را به تصویر کشید).
شرکت AT&T هم از طرح‌های خودش برای راه اندازی یک محوطه مخصوص برای کار با تکنولوژی 5G در کمپ Magic Leap این شرکت در شهر پلنتیشن در ایالت فلوریدا خبر داد.
این شرکت اعلام کرد که اینترنت نسل پنجم امکان تست کردن دستگاه‌ها و اپلیکیشن‌ها روی یک شبکه 5G و خلق کردن آینده‌ای جدیدی برای صنعت سرگرمی را فراهم می‌کند.

3. کم شدن ایستگاه‌های مخابراتی عظیم و تغییر طراحی گوشی‌های هوشمند

تلفن هوشمند
آنتن‌های mmWave اینترنت نسل پنجم به شکل باکس‌هایی کوچک هستند؛ نه ایستگاه‌ها و آنتن‌های غول پیکر و عظیم. این باکس‌ها در محفظه‌هایی قرار می‌گیرند که باعث محدودیت و اختلال در پهنای باند نمی‌شوند.
دکتر Günther Walze، مدیر بازاریابی فنی در شرکت Covestro می‌گوید: "اینترنت نسل پنجم از دستگاه‌های کوچکتر و متراکم تر استفاده می‌کند، با این تکنولوژی کمتر شاهد برج‌ها و ایستگاه‌های بزرگ با آنتن‌هایی غول پیکر خواهیم بود و بیشتر شاهد باکس‌هایی در اندازه روتر و سلول‌های نانویی خواهیم بود که سیگنال‌ها را منتشر می‌کنند." وی در حال مطالعه برای شناسایی مواد و پلاستیک جاتی است که امکان رد شدن سیگنال‌های 5G را بدون کاهش قدرت آن‌ها فراهم می‌کنند.
با ظهور این تکنولوژی باید طراحی تلفن‌ها هم تغییر کند. دکتر Walze می‌گوید: "قاب‌های فلزی برای اینترنت 4G مناسب هستند چون آنتن این گوشی‌ها فضای چندانی اشغال نمی‌کند و در لبه‌ها قرار دارد. اما با اینترنت نسل 5G به دلیل بزرگ بودن آنتن نیاز به طراحی‌های خاصی وجود دارد که انجام این طراحی‌ها با قاب کاملاً فلزی خیلی سخت است."

4. خودرو‌های خودران و مستقل، البته فقط در شهر‌ها

خودروهای خودران
می دانیم که اینترنت نسل پنجم برای خودرو‌های مستقل و خودگران اهمیت زیادی دارد چون این خودرو‌ها برای پیشگیری از تصادف نیاز به برقراری ارتباطات سریع با سیستم ابر و با یکدیگر دارند و این امر محدودیت‌هایی برای آن‌ها ایجاد می‌کند.
به گفته Abella: "توجه و تاکید اصلی ما در مناطق شهری و نواحی است که پوشش بیشتری داریم و تراکم ترافیک آنقدر زیاد است که نیاز به استفاده از روش‌هایی برای مدیریت ترافیک و پیشگیری از تصادف وجود دارد."

5. فراگیر شدن مینی-کلود‌ها

مینی کلودها
اینترنت 5G یکی از عوامل تقویت کننده‌ی رایانش لبه‌ای خواهد بود. همه ما از این موضوع اطلاع داریم که اینترنت نسل پنجم باعث افزایش سرعت اتصال و ارتباطات با ابر (یا کلود) می‌شود، اما این در شرایطی است که ابری در نزدیکی شما باشد.
اما در اینترنت نسل پنجم به جای ایجاد دیتاسنتر‌هایی بزرگ، ابر‌های کوچک یا مینی-کلود‌ها هر جا که به آنها نیاز باشد نصب می‌شوند.
Abella می‌گوید: "هدف این تکنولوژی این است که قدرت رایانش و پردازش را به جایی نزدیک کنیم که نیاز به آن وجود دارد و با این کار تاخیر را کاهش دهیم. 5G تاثیر زیادی در پیشرفت رایانش لبه‌ای دارد چون سرعت ارتباطات را بشدت افزایش می‌دهد."
برای مثال ممکن است در مناطق غیر شهری آنتن‌های mmWave روی چراغ راهنمایی نصب شود و قدرت رایانش نیز در چنین محل‌هایی در دسترس باشد. چون اگر کاربری نیاز به تحلیل یا پردازش بلادرنگ داشته باشد نمی‌تواند از مناطق غیر شهری به یک دیتاسنتر مراجعه کند بنابراین باید امکاناتی در نزدیکی کاربران قرار داشته باشد که بتوانند به راحتی از قدرت پردازش ابر استفاده کنند.

6. پخش تصاویر 8k با تلویزیون‌های 5G

تلویزیون های 5
در کنفرانس CES 2019 شرکت Sharp یک تلویزیون 5G را به نمایش گذاشت که البته این تلویزیون برای کاربرد‌های خانگی نیست.
Atsushi Shirakawa محقق "لابراتوآر تکنولوژی تصویر و ارتباطات راه دور" شرکت Sharp گفت: "شرکت Sharp در حال حاضر دوربین‌های فیلمبرداری 8k دارد که می‌توانند از بازیکنان در یک استادیوم فیلمبرداری کنند، فیلم‌ها را انکد کنند و سپس از طریق یک سیستم 5G انتقال دهند تا این تصاویر در سوی دیگر استادیوم توسط یک سیستم پخش بزرگ عمومی دریافت شوند."
کشور ژاپن در حال شمارش معکوس برای المپیک 2020 توکیو است که توسط تلویزیون ملی ژاپن، NHK به صورت 8k پخش خواهد شد.

7. بازی با کمک رایانش ابری از طریق تلفن‌های هوشمند

CLOUD GAMING
هر گیمری از هر نوع سیستمی که در منزلش استفاده کند باز هم وقتی در منزل نباشد ملزم به استفاده از گوشی هوشمند می‌شود.
اما با ظهور 5G شرایط تغییر می‌کند، می‌توانید هر بازی را هر جایی که خواسته باشید با موبایل انجام دهید طوری که کارایی آن دقیقاً شبیه وقتی باشد که با کنسول بازی می‌کنید. در غرفه شرکت اینتل در رویداد CES، یک اتصال 5G زنده با شبکه Ericsson برای پخش پیش نمایشی از این تکنولوژی برقرار شد.
Santi Magazu مدیر بخش توسعه کسب و کار در PlayGiga می‌گوید: "با این تکنولوژی حس می‌کنید که در حال بازی با پلی استیشن هستید اما در اصل همه چیز روی سرور انجام می‌شود." PlayGiga یک شرکت ارائه دهنده گیمینگ با فناوری ابر است که در حال حاضر برای ارائه این تکنولوژی متکی به اتصالات کابلی است.
وی افزود: "این یعنی در هنگام رفت و آمد مثلاً وقتی در ماشین یا در حال پیاده روی هستید، می‌توانید هر بازی که در منزل انجام می‌دهید را بازی کنید."

8. مغز دوم بسیار قوی

مغز دوم بسیار قوی
سرعت فوق العاده زیاد و ارتباط فوری با ابر باعث می‌شود که دستیاران شخصی بسیار پیشرفته‌تری از طریق عینک گوگل یا دستگاه‌های صوتی در دسترس کاربران قرار بگیرند که کار‌هایی فوق العاده را به صورت فوری و لحظه‌ای انجام می‌دهند.
Gary Shapiro مسئول برگزاری CES گفت: "یکی از رویا‌های من این بود که روزی دستگاهی در گوشم داشته باشم که وقتی کسی برای من دست تکان می‌دهد، او را به من معرفی کند."
وی در رویداد CES 2019، شاهد تحقق رویایش با محصولی به نام OrCam MyMe بود، یک دوربین چشمی و یک "مغز دوم" مجهز به هوش مصنوعی که قادر به تشخیص چهره‌ها و متن‌ها است. با ظهور اینترنت 5G باید منتظر تکنولوژی‌های بیشتری از این قبیل باشیم.

9. ترجمه سریع با موبایل

 

موبایل های ترجمه گر
در حال حاضر تکنولوژی ترجمه بلادرنگ در همه جا مشاهده می‌شود اما استفاده از آن برای کاربرد‌های روزمره چالش برانگیز است چون برای مکالمات واقعی، سرعت کافی ندارد.
این موضوع را که مترجم گوگل معمولاً همه مکالمات را اشتباه ترجمه می‌کند نادیده بگیرید و به این فکر کنید که این مترجم با اینترنت 5G به چه سرعتی می‌رسد. این موضوع برای مترجم‌های همراه مثل Travis، Pilot و ili هم صدق می‌کند.

10. بیشتر شدن زامبی‌های موبایل به دست!

انسان های وابسته به تلفن هوشمند
مسلماً اینترنت نسل پنجم باعث خواهد شد که انسان‌ها بیشتر از حال حاضر به تلفن‌های همراه خودشان وابسته شوند.
Dan Pitchford متخصص هوش مصنوعی و از بنیانگذاران AI Business می‌گوید: "قرار است همه ما بیشتر از قبل با گوشی هوشمندمان [به دنیا] متصل باشیم. همین حالا هم گاهی اوقات در خیابان افرادی را می‌بینیم که به صفحه گوشی خیره شده‌اند و نگاه نمی‌کنند که به کجا حرکت می‌کنند (شبیه زامبی‌ها) و احتمالاً با معرفی اینترنت نسل پنجم شاهد افزایش این رفتار خواهیم بود."

 

منبع : techradar

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.